https://vastipress.ir/fa/news/3869

شناسه خبر: 3869
1401-11-3 19:20

روابط روسیه و ایران وارد سطح عالی شده است/ تحریم‌های آمریکا و دست نشاندگان آن‌ها تنها سبب انسجام دو کشور خواهد شد

رئیس دومای دولتی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمان ها به سطح عالی روابط دو کشور روسیه و ایران اشاره کرد و گفت: ما خواستار ساختار عادلانه، جهان چندقطبی و استقلال کشورها هستیم.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری خانه ملت، ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی شورای فدرال فدراسیون روسیه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی پس از سومین نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری پارلمان های دو کشور، گفت: پس از گذشت دوران پاندمی کرونا گفت وگوی زنده فرصت های بسیار خوبی برای بیان مسائل دوجانبه ایجاد کرد و این جلسه و این دیدار در چارچوب کمیسیون عالی مشترک برگزار شد که چندسال پیش آن را تأسیس و ساختار جدیدی برای بررسی مسائل ایجاد کردیم که دارای محتوای قابل درک و فهم برای دو طرف است.

رئیس دومای روسیه با بیان اینکه روابط دو کشور وارد سطح عالی شده است، اظهار کرد: روابط ایران و روسیه در سطوح مختلف گسترش یافته و وارد طرح جدیدی شده ایم و مسائلی را بررسی می کنیم که دغدغه شهروندان و حاکمان دو کشور است.

وی افزود: این جلسه مشترک صادقانه بود و ما شفاف در مورد تمامی مسائل صحبت کردیم و زوایای سخت را نادیده نگرفتیم و در مورد آن ها تصمیمات لازم را گرفتیم.

رئیس دومای فدراسیون روسیه تصریح کرد: نمایندگان پارلمان هردو کشور در نشست کمیسیون عالی مشترک حضور داشتند و این کمیسیون توانست راهکار خود را توجیه کند. جلسات این کمیسیون ادامه خواهد داشت و ما منتظر سفر سال آینده هیات پارلمانی ایران برای برگزاری چهارمین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمان ها در مسکو خواهیم بود.

والودین در ادامه یادآور شد: ما در جلسه کمیسیون مشترک صحبت های اعتمادآمیزی داشتیم و مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه را مطرح کردیم، از رئیس مجلس ایران نیز تشکر می کنم که اجازه دادند ابعاد مختلف همکاری در این جلسه بررسی شود.

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که از ظرفیت کامل همکاری های پارلمانی استفاده نمی کنیم لذا مقرر شد کمیته های ذیربط با هم در تماس باشند و ضمن گسترش همکاری ها به ما گزارش دهند تا ببینیم روابط به کدام سمت و سو باید حرکت کند.

رئیس دومای روسیه با اشاره به وضع تحریم های ایالات متحده آمریکا و دست نشاندگان آن ها علیه ایران و روسیه، گفت: این تحریم ها تنها سبب انسجام دو کشور خواهد شد، روابط ایران و روسیه توسعه یافته است و وقتی درباره این روابط صحبت می کنیم باید بدانیم که این روابط براساس احترام متقابل و عدم مداخله در کشورهای حاکمه موردنظر باید باشد و همچنین اتخاذ استانداردهای دوگانه جایز نیست، روابط باید سودمند و متقابل باشد و ما در این چارچوب مسائل را به خوبی درک می کنیم.

وی همچنین گفت: قرارداد جامعی که در حال تهیه برای امضا بین دو کشور است سطح روابط ایران و روسیه را بسیار گسترش و ارتقاء می دهد و ما به تفاهم و همکاری ها و مشارکت جامع تری دست پیدا می کنیم، روسای جمهور دو کشور آهنگ توسعه روابط را مشخص می کنند و ما باید در چارچوب این روابط همکاری ها را دنبال کنیم و این همکاری ها را باید در ساختار جدید، غنی کنیم و بر حل مشکلات نظارت داشته باشیم.

والودین ادامه داد: همچنین بتوانیم به اهدافی دست پیدا کنیم که رؤسای جمهور برعهده ما قرار دادند، امیدواریم روابط دو کشور در تمامی عرصه ها گسترش یابد.

رئیس دومای فدراسیون روسیه همچنین یادآور شد: امیدواریم هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اوایل سال 2023 برای حضور در کنفرانس امنیتی به مسکو سفر و در این کنفرانس شرکت کنند.

وی مجددا از رئیس مجلس شورای اسلامی به جهت میزبانی سومین نشست کمیسیون عالی مشترک و برگزاری دموکراتیک این جلسه و اجازه تبادل نظر درباره مسائل مختلف تشکر کرد و گفت: ما خواستار یک ساختار عادلانه در جهان هستیم و خواهان جهان چند قطبی هستیم و اینکه کشورها مستقل باشند زیرا در این چارچوب انسان ها براساس فرهنگ و زبانی که دارند به سنت ها و دینی که در آن کشور وجود دارد، احترام می گذارند.

والودین افزود: اتباع کشورهایی که استقلال و حاکمیت خود را از دست داده اند محکوم به پیروی از دین و زبان کشوری هستند که آن ها را به بردگی کشیدند، ما مخالف هژمونی هستیم و تمام اعضای پارلمان ها باید با هم منسجم، مخالفت خود را با این سیاست ها نشان دهند.

رئیس دومای فدراسیون روسیه، تصریح کرد: مردم باید آزادانه درباره آینده خود تصمیم بگیرند و در چارچوب استقلال بتوانند به توسعه روابط در آینده بیاندیشند. ما چنین درکی را در میان همکاران خود در پارلمان ایران دیدیم.