https://vastipress.ir/fa/news/3689

شناسه خبر: 3689
1401-9-7 23:43

شرکت جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای آیورا

بیست و دومین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (موسوم به آیورا) در داکا با حضور وزرای امور خارجه و مقامات کشورهای عضو در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت وزارت امور خارجه ج.ا.ا، بیست و دومین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (موسوم به آیورا) در روز پنجشنبه، 3 آذر، در داکا با حضور وزرای امور خارجه و مقامات کشورهای عضو در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی ‌وزارت امور خارجه ج.ا.ا که در راس هیاتی در این نشست حضور داشت در سخنرانی خود با اشاره به اقدامات مثبت ایران برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب این اتحادیه یادآور شد علیرغم تحریم های یکجانبه غیرقانونی، جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی به پیشبرد اولویت های آیورا در حوزه‌های مختلف نموده است.

وی از جمله به تلاشهای ج.ا.ا در توسعه مواصلات دریایی و چند وجهی در بنادر خلیج فارس و اقیانوس هند نظیر چابهار پرداخت و خاطر نشان نمود این ظرفیتها در خدمت اتصال کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپاست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به موضوع اجلاس (حفظ محیط زیست اقیانوس هند) برخی چالشهای محیط زیستی نظیر آلودگی دریایی، صید بی رویه، گرم شدن آبها، تخریب زیستگاه‌های دریایی و تنوع زیستی و نیز ریزگردها و طوفان شن را برشمرد و افزود اتحادیه آیورا باید ساز و کارهای نهادی و مالی مشترک برای مواجهه با این چالشها ایجاد نماید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در حاشیه این اجلاس با وزرا و مقامات برخی کشورها از جمله بنگلادش، تانزانیا، آفریقای جنوبی، ژاپن و کنیا دیدار و در خصوص روابط دو جانبه اقتصادی گفتگو کرد‌.

یادآور می‌شود اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ۲۳ کشور حاشیه اقیانوس هند میباشد که همکاریهای اقتصادی دریا محور را در دستور کار خود دارد.

ده کشور از خارج از منطقه نیز به عنوان "شریک گفتگو" با این اتحادیه همکاری میکنند. مقر اتحادیه در جزیره موریس می‌باشد. "مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری آیورا" به عنوان یکی از آژانسهای تخصصی این اتحادیه در ج.ا.ا مستقر میباشد.