https://vastipress.ir/fa/news/3500

شناسه خبر: 3500
1401-7-9 23:25

استمرار عبور قطارهای ترانزیتی روسیه به بازارهای جهانی از مسیر ایران

طبق گزارش مقامات راه‌آهن ایران دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب وارد ایران شد و پس انتقال به بندر عباس محموله آن از طریق خطوط دریایی راهی هند و آفریقای جنوبی خواهد شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران از عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق خاک ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب خبر داد.

میعاد صالحی گفت: "پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین راه‌آهن دو کشور، قطار ترانزیتی تشکیل شده از ۳۷ واگن فله‌بر محموله کود شیمیایی از مبدا کشور روسیه برای اعزام به بندر عباس از مرز ریلی سرخس وارد کشور شد".

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه قطار مذکور پس طی مسافت 4000 کیلومتری از طریق خاک جمهوری‌های قزاقستان و ترکمنستان از مرز ریلی سرخس وارد کشور شد افزود: "این قطار روز جمعه، ۸ مهر ماه، حرکت در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران را آغاز کرده و پس از طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری در کشورمان به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رسد و محموله آن از بندرعباس با کشتی به کشور هند منتقل خواهد شد".

بگزارش روابط عمومی راه‌آهن ایران مقصد این محموله‌ها، کشور‌های هندوستان و آفریقای جنوبی است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: "عبور این قطار، سرآغازی برای ادامه این فرایند ارزشمند و مستمر خواهد بود و امیدواریم با تثبیت کریدورهای عبوری از کشور، شاهد توسعه قابل توجهی در این راستا باشیم".

پس از آغاز جنگ اوکراین و وضع تحریم‌های بی سابقه غرب علیه روسیه مقامات این کشور برای برون‌رفت از بحران حمل‌ونقل جستجوی مسیرهای جدید ترانزیتی را در اولویت کاری خود قرار داند. در این راستا کریدور شمال-جنوب که حدود دو ده از امضاء اسناد تشکیل آن می گذرد اهمیت دوچندانی پیدا کرده است و تا به امروز چند محموله کالاهای روسی از شاخه شرقی و مرکزی آن از مسیر ایران به هند و کشورهای جنوب شرق آسیا حمل گردیده است.