https://vastipress.ir/fa/news/2758

شناسه خبر: 2758
1401-4-26 13:35

رشد صادرات ایران به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، صادرات ایران به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و حتی کشورهای اروپایی رشد خوبی داشته‌ است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، اولین همایش بزرگ دیپلماسی اقتصادی، شنبه، ۲۵ تیر، با حضور مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، علی اکبر صالحی رییس سابق سازمان انرژی اتمی، رامین مهمانپرست دبیر اولین همایش دیپلماسی اقتصادی و جمعی از سفرای کشورهای مختلف و تجار و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌ المللی صدا و سیما برگزار شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نخستین همایش دیپلماسی اقتصادی عنوان داشت: «معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه سال‌هاست که فعالیت می‌کند، اما امسال موجی در کشور ایجاد شده و هر وزارتخانه در امور مربوط به خارج از کشور، دیپلماسی اقتصادی را به دستور کار اضافه کرده است».

وی افزود: «جایگاه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه است، زیرا نیمی از کار در ایران و نیمی دیگر در خارج از مرزها توسط دیپلمات‌ها باید پیگیری شود». صفری با بیان اینکه وزارت امور خارجه در هشت محور دیپلماسی اقتصادی را دنبال می‌کند، خاطر نشان کرد: «صادرات و واردات برای کشور ارز آوری دارند که چند منبعی کردن واردات و افزایش تولید داخل می‌تواند وابستگی ایران را به کشورهای دیگر کاهش دهد. این موضوع با اقتصاد مقاومتی امکان‌ پذیر است که در بندر عباس در حال انجام است».

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در بخش دانش و فناوری میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد، اظهار داشت: «در زمینه نانو، بایو تکنولوژی و تجهیزات پزشکی در سطح بالایی قرار داریم که رئیس‌ جمهور در سفرهای اخیر خود به‌ جای محصولات صادراتی، تجهیزات پزشکی هدیه می‌کنند؛ همچنین تجهیزات جراحی رباتیک از راه دور به اندونزی اهدا شده و ۵۶۰ پزشک آموزش دیده‌اند که به‌ زودی بیمارستان مشترکی تاسیس می‌شود و نشان می‌دهد مسئله دانش‌ بنیان‌ ها که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد نیز از اهداف اصلی وزارت امور خارجه است».

او خاطر نشان کرد: «۶۳۰ شرکت دانش‌ بنیان با قابلیت صادراتی، مارکتینگ را بر عهده دارند و هر کشوری که سه یا چهار کالای ما را بخواهد، نمایندگی آن اهدا می‌شود».

صفری گفت: «در وزارت امور خارجه بر اساس هشت فاکتور از دانش‌ بنیان‌ ها، صادرات و از واردات ارز آوری داریم».

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صادرات رشد خوبی داشته است، اضافه کرد: «در صادرات به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه و حتی کشورهای اروپایی رشد داشته‌ایم. این کشورها هم به ما کالا می‌دهند و هم محصولات نفتی از ما خریداری می‌کنند».

وی تصریح کرد: «در هفته جاری از یک کشور اروپایی روغن آفتابگردان، جو و گندم واردات و سه کالای پتروشیمی و نفتی صادر کردیم. مذاکره این اتفاقات همه با سفیر و وزارت امور خارجه بوده و همه ارگان‌های داخلی هماهنگی خوبی با وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی اقتصادی دارند».

صفری در خصوص کریدور شمال و جنوب نیز بیان داشت: «اکنون سه ماه و نیم است که تردد از این دالان انجام می‌شود و تلاشمان این است کریدور شمال و جنوب آستارا و رشت نیز زیر ساخت‌ها فراهم شود».

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: «باید تلاش کنیم بخش دولتی و خصوصی در هماهنگی با هم این امور را اجرایی کنند».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام