https://vastipress.ir/fa/news/2678

شناسه خبر: 2678
1401-4-5 14:40

مطالبات ایران از اتحادیه اروپا محور اصلی گفتگوی امیر عبداللهیان و جوزف بورل در تهران

امیر عبداللهیان از گفت و گو های مفصل و عمیقی در خصوص مطالبات ایران با جوزف بورل خبر داد و آمادگی ایران را برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در روزهای آینده اعلام کرد و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت را مهم شمرد.
به گزارش وستی پرس، 

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، 4 تیر با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌ و گو کرد.

امیر عبداللهیان در نشست خبری با جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما امروز گفت و گو های طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم».

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی با جهان است. قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است».

او خاطر نشان ساخت: «سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو کشور در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط دو جانبه و گفت‌ و گو های دو جانبه که با یکایک کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفت‌ و گو ها و توافقاتی که با همکارم آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفته مناسبات باشیم».

وزیر امور خارجه ایران افزود: «از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم همه ابعاد مسئله را یک بار دیگر با حضور تیمهای مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا دنبال بکنیم. در پی این گفت‌ و گو ما امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران ایشان در تهران هستیم. گفت‌ و گو های مفصل، عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم».

امیر عبداللهیان ادامه داد: «ثانیاً آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده است و هر موضوعی که نتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت آیت‌ الله رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت ایران تصریح کرد: «ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد در مسیر گفت‌ و گو هایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد برطرف کنیم. امیدوار هستیم طرف آمریکایی این بار واقع‌ بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهند».

وی خاطر نشان ساخت: «در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفت و گو کردیم. جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه‌ حل نمی‌داند، با نگاه به ریشه‌های این بحران و جنگ بر مذاکره و گفت‌ و گوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم».

او ادامه داد: «همچنین در خصوص یمن، هر دو طرف از تداوم آتش بس در این کشور حمایت کردیم و بر لغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات سیاسی یمنی یمنی تاکید داریم».

وزیر امور خارجه ایران گفت: «موضوع سوریه و فلسطین از دیگر موضوعات مورد توجه ما است. ما در مسئله سوریه معتقد هستیم که باید لغو تحریم‌های یک جانبه اعمال شده علیه سوریه در دستور کار قرار گیرد و مردم سوریه باید از یک شرایط زندگی خوب برخوردار باشند و در فضای امن و آرام و مطمئن نسبت به آینده سیاسی خود هر تصمیمی که در هر مقطعی لازم است اتخاذ کنند».

امیر عبداللهیان افزود: «ما به رای و مردم سوریه احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خودمان از دولت، رهبری و ملت سوریه در مقابله با تروریسم و برای حفظ تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهیم. موضوع فلسطین از مسائل اساسی است که همچنان با آن مواجه هستیم».

او بیان کرد: «ما اقدامات تحریک کننده رژیم جعلی اسرائیل را برنمی‌تابیم و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات تهدید آمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌ آمیز جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند».

در ادامه این نشست خبری، جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت: «برای ما مهم بود که به ایران بیاییم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری خواهیم داشت. هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش ها است».

بورل ادامه داد: «برای من مهم هست که بن بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم».

نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «ما به عنوان هماهنگ کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یک سری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این سوالات پاسخ داده شود اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود، اما امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود».

وی اظهار داشت: «بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود، رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است چرا که ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شده و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، بسیار مهم است».

او با تاکید بر اینکه جلسه ما امروز مهم بود چرا که مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد، عنوان داشت: «دنیا به دنبال ثبات و امنیت است و اگر بتوانیم این توافق را داشته باشیم می‌تواند جای امن‌تری برای کل مردم جهان باشد و منافع کامل اقتصادی ایران را تامین کرده و در عین حال نگرانی‌های جامعه بین‌ المللی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای، امنیت جهانی و ثبات منطقه‌ای رفع کنیم».

جوزف بورل افزود: «نگاه جدید اتحادیه اروپا این است که در خصوص منطقه خلیج فارس، ما به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کنیم که روابط عمیق‌تری با هم داشته باشند و بر اساس برنامه گسترده‌تری از جمله در خصوص انتقال دیجیتال و تجارت و امنیت منطقه‌ای و نمی‌توانم چنین نگرش منطقه‌ای را بدون ایران تصور کنم».

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «خوشحال خواهم شد که دوباره به تهران برگردم و در مورد روابط ایران و اتحادیه اروپا به بحث و گفتگو بشینیم چرا که ایران بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند همدیگر را کامل کنند لذا برجام می‌تواند این ریل را کامل کند».

وی خاطر نشان کرد: «ما در مورد مسائل کنسولی نیز صحبت می‌کنیم و معتقدم باید به این بحث‌ها ادامه دهیم. امروز جلسه مثبتی بود چون تصمیم گرفتیم مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام