https://vastipress.ir/fa/news/2552

شناسه خبر: 2552
1401-2-22 23:38

تاکید اصحاب رسانه در مسکو بر ضرورت ارتقاء سطح پوشش خبری موضوعات دریای خزر در رسانه‌های کشورهای حاشیه‌ای

خبرنگاران پنج کشور حاشیه دریای خزر در میزگردی در چارچوب نشست مجمع بین‌المللی "گفتمان خزر" چالش‌ها و مشکلات دریای خزر در فضای رسانه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش وستی پرس، 

خبرنگاران پنج کشور حاشیه دریای خزر در میزگردی در چارچوب نشست مجمع بینالمللی "گفتمان خزر" چالش‌ها و مشکلات دریای خزر در فضای رسانه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این میزگرد که توسط پایگاه خبری-تحلیلی "کاسپیی‌سکی وستنیک" (بولتن کاسپین) و دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد، اصحاب رسانه‌ و سردبیران رسانه‌های مرتبط با موضوع دریای خزر شرکت کردند.

شرکت کنندگان میزگرد به سطح پایین پوشش خبری مسائل دریای خزر در رسانه‌های کشورهای حاشیهای و لزوم تغییر وضعیت و افزایش پوشش خبری موضوعات مذکور تاکید کردند.

مدیر مرکز مطالعات رسانه‌ای اوراسیا دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه دولتی مسکو طی این میز گرد گفت: "بطور کلی طی سال گذشته تعداد مطالب مربوط به دریای خزر در خبرگزاری‌های اصلی روسی زبان کشورهای حاشیه‌ای  خزر مثل "ریانووستی"، خبرگزاری بین‌المللی "کازاینفورم"، خبرگزاری دولتی ترکمنستان "ترکمنیستان سگودنیا" (ترکمنستان امروز)، خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری آذربایجان "آذرتاج") به 15 مورد رسید. این  آمار "وحشتناک" است".

اولگا ویخرووا بر ضرورت تشکیل جامعه روزنامه‌نگاری واحد کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

سردبیر بخش فارسی پایگاه خبری-تحلیلی "وستی پرس" به موضوع پوشش خبری مسائل و ظرفیتهای تجاری و اقتصادی دریای خزر پرداخت و تاکید کرد که اطلاع رسانی عینی موضوع برای کسب و کار و محافل تجاری منطقه اهمیت زیادی دارد.

پرویز نعمت‌اف با بیان اینکه رسانه‌های کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر باید نقش اساسی در توسعه پروژه‌های ترانزیتی و حمل‌و‌نقل منطقه داشته باشند، گفت: "پوشش مستمر فعالیت‌ها و رویدادهای مربوطه، مراحل توسعه پروژه‌ها، تاکید بر مشکلات و موانع موجود، شناسایی مشکلات و موانع جدید با مشارکت کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه مذکور در گفتمان و در نهایت ارائه پیشنهادات و گزینه‌های مناسب برای حل این مشکلات وظیفه حرفه‌ای رسانه‌ها است. چنین نگرش رسانه‌ها نسبت به موضوع باعث ایجاد علاقه در بین مردم شده و به نوبه خود به مطالبه افکار عمومی تبدیل خواهد شد".

وی همچنین پیشنهاد ایجاد بنیاد مشترک توسعه همکاری‌های رسانه‌ای کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر را داد که علاوه بر همکاری در سایر حوزه‌ها باید از نظر محتوا به حمایت از پوشش خبری مشترک رویدادهای مربوط به بخش ترانزیت و حمل‌ونقل کشورهای منطقه بپردازد.