https://vastipress.ir/fa/news/2490

شناسه خبر: 2490
1401-2-3 20:30

حجم مبادلات تجارت خارجی در کردستان سال گذشته به بیش از ۷ میلیارد دلار رسید

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، ارزش مبادلات تجارت خارجی استان طی سال گذشته هفت میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار بوده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، بختیار خلیقی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، روز پنجشنبه، ۱ اردیبهشت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: «ارزش مبادلات تجارت خارجی استان طی سال گذشته هفت میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار بوده است».

وی با اشاره به اینکه مبادلات تجارت خارجی استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت است، اظهار داشت: «بیش از ۲ میلیون تن کالا به ارزش ۹۶۸ میلیون دلار از مرزهای استان طی سال گذشته به خارج از کشور صادر شده است».

او با توجه به اینکه در این مدت سه میلیون و ۱۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار از مرزهای استان ترانزیت انجام شده است، اضافه کرد: میزان ترانزیت انجام شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن از لحاظ وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی هم ۵۴ درصد افزایش داشته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان میزان واردات انجام شده در سال گذشته در مرزهای استان را بیش از ۳۰ هزار تن خواند و افزود: «ارزش این میزان کالای وارد شده ۴۱.۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹؛ به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۲۳ درصد کاهش داشته است».

خلیقی اظهار داشت: «در مجموع در سال ۱۴۰۰، پنج میلیون و ۲۰۷ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار مبادله تجاری در مرزهای استان انجام شده است».

وی یادآور شد: «حجم مبادلات تجارت خارجی در کردستان طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن از لحاظ وزنی یک درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۳۳ درصد افزایش داشته است».

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند، گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات هم فعال است.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام