https://vastipress.ir/fa/news/2353

شناسه خبر: 2353
1400-12-16 15:32

خطیب زاده: به توافقاتی که بین شوروی سابق با ناتو نادیده گرفته شده، باید پرداخته شود ولی جنگ راه‌ حل اینها نیست و مردم باید از منازعات دولت‌ ها برکنار بمانند

به گفته سعید خطیب زاده، ما تشریک مساعی می‌کنیم با دوستان در روسیه و در ارتباطاتی که با طرف‌ های دیگر داریم که مذاکرات فوری به یک آتش بس در اوکراین بینجامد. نگرانی‌ های جدی در روسیه نسبت به چند دهه اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو وجود دارد. توافقاتی که بین شوروی سابق با ناتو نادیده گرفته شده و باید به آنها پرداخته شود ولی جنگ راه‌ حل اینها نیست و مردم باید از منازعات دولت‌ ها برکنار بمانند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در پاسخ به سؤالی درباره واکنش وزارت امور خارجه به رفتار های دوگانه غرب در قبال یمن و سوریه و همچنین اوکراین گفت: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی، این بوده که صدای مظلومان عالم باشد. صدای آنهایی باشد که نظام هژمونیک بین‌ الملل تلاش جدی کرده صدای آنها شنیده نشود و همواره تلاش کردیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه و صدای مظلومانی باشیم که هیچ تریبونی ندارند که صدای مظلومیت آنها طی سال‌ ها جنگ سبعانه آمریکا و متحدانشان و برخی اذناب آنها در منطقه بر علیه این ملت‌ ها اتفاق افتاده است».

او افزود: «سیاست ایران رعایت حقوق بین‌ الملل، طابق النعل بالنعل و مخالفت با جنگ به عنوان راه‌ حل بحران‌ ها و در عین حال در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه و حقوق بشر دوستانه و معاهدات بین‌ المللی و تضامین و توافقاتی که بین کشور ها انجام می‌ شود بوده است. درباره آنچه در اوکراین رخ می‌ دهد صریحا موضع خود را اعلام کردیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد: «آنچه امروز در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه طلبانه و اقدامات تحریک آمیز چند دهه‌ ای در حوزه‌ های امنیتی، سیاسی و فرهنگی از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است. اقدامات آمریکا در این حوزه‌ ها بسیار مافیایی بوده و جنگ را به نقطه‌ ای رسانده که اتفاق افتاده است. ما تلاش کردیم این جنگ از روز اول اتفاق نیفتد و آقای امیر عبداللهیان با همتایان خود صحبت کرده است. تلاش دیپلماتیک غیر آشکاری را صورت دادیم و متاسفانه این جنگ آغاز شد و از ابتدای جنگ هم همه را به گفت‌ و گو، مذاکره و آتش بس دعوت کردیم برای‌ این‌ که در یک بستر دیپلماتیک نگرانی‌ های هر دو طرف برطرف شود».

وی درباره موضع ایران درباره نظامی گری ناتو در منطقه نیز بیان کرد: «ما تشریک مساعی می‌کنیم با دوستان در روسیه و در ارتباطاتی که با طرف‌ های دیگر داریم که مذاکرات فوری به یک آتش بس در اوکراین بینجامد. نگرانی‌ های جدی در روسیه نسبت به چند دهه اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو وجود دارد. توافقاتی که بین شوروی سابق و سابق با ناتو نادیده گرفته شده و باید به آنها پرداخته شود ولی جنگ راه‌ حل اینها نیست و مردم باید از منازعات دولت‌ ها برکنار بمانند».

اعزام جنگجو از کشور های مختلف از جمله از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و خطیب‌ زاده در این باره بیان کرد: «اخبار پراکنده‌ ای به ما هم رسیده است و البته این اخبار باید راستی آزمایی شود. مهمترین نکته این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود یا این جنگ سر ریز نکند».

به گفته وی اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد و از تلاش‌ هایی که صورت می‌گیرد ما حمایت می‌کنیم این است که مذاکرات به آتش بس فوری و حل و فصل دیپلماتیک منجر شود.

وی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز بیان کرد: «پروازی دیروز برگشت و رئیس ستاد بحران اوکراین وزارت خارجه با آن پرواز به لهستان رفت و از مرز ها بازدید کرد و به جامعه ایرانیان سر زد. الان می‌توانم بگویم ورود ایرانی‌ ها به کشور های همجوار اوکراین به حداقل رسیده است. نوع و ترکیب ورود تغییر کرده است. در روز های اول جوانان و دانشجویان بودند الان خانواده‌ ها و مقیم‌ های ایرانی به کشور های همسایه ورود می‌کنند. دو پرواز تا به حال ایرانیان را برگردانده و سامانه‌ ای را در بین ایرانیان باقیمانده در اوکراین معرفی کرده‌ ایم، کم هستند ولی از همان تعداد خواستیم اعلام محل کنند که کجا هستند».

خطیب‌ زاده خاطر نشان کرد: «تا به امروز اقدامات و تمهیداتی که وزارت امور خارجه اندیشید، جواب داد و بسیاری از ایرانیان را در کمترین زمان توانستیم از اوکراین خارج کنیم. به رغم همه مشکلاتی که داشتیم و واقعا سخت و پیچیده‌ ای بود. الان می‌توانیم بگوییم در شهر های جنگی مگر این‌ که افراد نادری وجود داشته باشند و در شهر های غیر جنگی هم همه افراد را ترغیب کردیم».

او ادامه داد: «یک بار دیگر از همه ایرانیان مقیم اوکراین درخواست می‌کنم در اولین فرصت ممکن با ما تماس بگیرند و اوکراین را به مقصد کشور های همسایه ترک کنند و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها از سوی دولت انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی ندارند».

وی گفت: «دانشجویان نگران نباشند برای ادامه تحصیل در ایران می‌توانند بلافاصله در ایران ادامه تحصیل دهند و وزارت امور خارجه تا لحظه آخر در کنار آنهاست. آنهایی که سرباز هستند و مشکل خدمت دارند با دستور العمل ستاد نیرو های مسلح مشکلی نخواهند داشت. در اولین فرصت ممکن به ایران برگردند، اینجا محل امنی برای آنها خواهد بود تا روزی که فضا آمده شود و بتوانند برگردند».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام