https://vastipress.ir/fa/news/2044

شناسه خبر: 2044
1400-11-2 13:27

پتانسیل افزایش ۱۵ برابری صادرات به روسیه طی ۴ سال آینده

به گفته معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به زودی با رفع موانع و گلوگاه‌ ها جهش قابل توجهی را در روابط تجاری ایران و روسیه شاهد خواهیم بود.
به گزارش وستی پرس، 

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، روز چهارشنبه، ۲۹ دی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به حضور رئیس جمهوری ایران در کشور روسیه و اهمیت این سفر در توسعه روابط اقتصادی و تجاری موثر دو جانبه گفت: «به زودی با رفع موانع و گلوگاه‌ ها جهش قابل توجهی را در روابط تجاری ایران و روسیه شاهد خواهیم بود».

وی افزود: «کشور روسیه طی سال‌ های گذشته مراودات سیاسی خوبی با ایران داشته است اما روابط اقتصادی با وجود مکمل بودن اقتصاد دو کشور در حد چشمگیری نبوده است».

پیمان‌ پاک اظهار داشت: «کشور روسیه سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار مراودات تجاری با دنیا دارد که تقریبا ۳۰۰ میلیارد آن مربوط به واردات و‌ ۳۰۰ میلیارد نیز در زمینه صادرات است. اما سهم ایران از واردات ۳۰۰ میلیاردی این کشور همواره بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بوده است».

معاون وزیر صمت ادامه داد: «طبق مطالعات و پتانسیل‌ سنجی صورت گرفته صادرات ایران به روسیه طی ۴ سال آینده، پتانسیل افزایش ۱۵ برابری و رسیدن به عدد حداقلی ۷.۵ میلیارد دلار را دارد».

او بیان کرد: «سهم پایین ایران در واردات کشور روسیه در حالی است که ایران در بسیاری از کالا های مورد نیاز این کشور مزیت تولید دارد».

پیمان‌ پاک با اشاره به نیاز بازار روسیه به واردات محصولات کشاورزی و صیفی‌جات گفت: «میزان واردات محصولات کشاورزی این کشور در شش ماهه دوم و سرد سال، ۸ میلیارد دلار است. این در حالی است که ایران هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ ژئو‌پلتیکی در این زمینه مزیت دارد».

وی ادامه داد: «صادرات به کشور روسیه در سال‌ های گذشته به دلیل اینکه نظام‌ یافته و کارشناسی نبود و‌ حمایت دولت‌ ها را نداشت و همچنین به دلیل عدم توجه به توسعه تجارت و زیر ساخت‌ های صادراتی و لجستیک و عدم وجود پیمان‌ های دو جانبه و چند جانبه، با وجود پتانسیل‌ های فراوان، جایگاه مناسب را نداشت».

پیمان‌ پاک با اشاره به اقلام مورد نیاز ایران و واردات از کشور روسیه شامل برخی مواد اولیه تولید، ماشین‌ آلات، مواد شیمیایی و ... گفت: «کالا های ایرانی از جمله مواد غذایی و محصولات کشاورزی، پتروشیمی، محصولات پوشاک، کیف و کفش و ... در بازار روسیه جذابیت دارد و باید از این فرصت استفاده کرد و این موضوع نیازمند برنامه‌ های تدوین‌ شده و حمایت‌ های دولت است».

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و‌ فرصت کریدور شمال جنوب بیان داشت: «این پتانسیل برای دستیابی به بازار های منطقه و صادرات به کشور های همسایه بسیار با اهمیت است».

پیمان‌ پاک با اشاره به موافقت‌ نامه اوراسیا تصریح کرد: «تجارت آزاد با اوراسیا بازار بزرگی را برای ایران فراهم خواهد کرد و بخش عمده مذاکرات مربوط به تجارت آزاد با اوراسیا انجام شده است».

معاون وزیر صمت با اشاره به اهمیت ارتقاء و تقویت زیرساخت‌ های صادراتی گفت: «۴ الی ۵ بندر در شمال کشور به عنوان مبادی صادراتی وجود دارد که طی ۹ ماه گذشته و با افزایش صادرات دچار چالش شدند؛ از همین رو برای ارتقای تجارت با روسیه و کشور های اطراف نیازمند رفع مشکلاتی همچون کمبود کشتی، کمبود کانتینر یخچالی و کشتی‌ های رو رو و ... هستیم».

او با بیان اینکه پتانسیل گشایش ال سی با کشور روسیه وجود دارد، افزود: «رفع موانع پولی و بانکی برای توسعه صادرات هم راستا با ارتقای زیرساخت‌ ها ضروری است».

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فرصت صادرات مجدد و ترانزیت با توسعه روابط با روسیه تاکید کرد: «با اراده‌ ای که در دولت و دستگاه‌ های مربوطه وجود دارد، علاوه بر افزایش صادرات و درآمدزایی، فعال کردن کریدور شمال جنوب کاهش هزینه‌ های صادراتی را در پی خواهد داشت».

پیمان‌ پاک با اشاره به برنامه افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی به ۷۰ میلیارد دلار خاطر نشان کرد: «ظرفیت بسیار خوبی در تولید و کشت و ... با روسیه وجود دارد‌ و در یک روابط دو جانبه می‌توانیم کشت فرا سرزمینی اقلام ‌مورد نیاز چون گندم، دانه‌ های روغنی، ذرت و‌ ... را که هر سال با هزینه بالا از کشور های دورتر وارد می‌شود، دنبال کرد».

وی با اشاره به فرصت‌ های توسعه روابط گردشگری با روسیه اظهار داشت: «با اراده موجود در دولت، شخص رئیس جمهوری، مسئولان وزارت صمت، کشاورزی، نفت و ... در توسعه روابط تجاری دو جانبه موثر ایران و روسیه، به زودی شاهد توسعه صادرات و رونق تولید خواهیم بود».

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: «در مدت کوتاه آغاز به کار دولت، الزامات مورد نیاز جهش صادرات بر اساس یک نقشه راه و تکالیف دستگاه‌ ها مشخص شده است».

او با اشاره به اهمیت تشکیل زنجیره تامین افزود: «شناخت بازار های هدف، تدوین استاندارد ها، تدوین موارد مربوط به قرنطینه کالا و ... در این راستا ضروری است و اتاق‌ های مشترک باید بیش از پیش فعال شود تا تجار با فرصت‌ های بازار روسیه آشنا شوند و ارتباط مناسب شکل بگیرد».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام