https://vastipress.ir/fa/news/1694

شناسه خبر: 1694
1400-7-30 20:08

امکان گشایش ال‌ سی بین ایران و روسیه فراهم شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه خبر داد و به گفته وی یک بانک روس و یک بانک ایرانی، سیستم تسویه ارزی دو جانبه، شبیه سوئیفت راه‌ اندازی کرده اند که روبلی است.
به گزارش وستی پرس، 

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، روز یکشنبه، 25 مهر، در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: «مقدمات کار برای عضویت دائمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شده، منتهی این فرایند بین یک تا یک و نیم سال طول می‌کشد. در این مدت موافقت نامه فعلی تمدید می‌شود».

وی به اقداماتی که در مسیر تسهیل تجارت با آسیای میانه و روسیه انجام شده یا در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: «رایزن‌ های بازرگانی را مکلف کرده‌ایم که مسیر دریایی ایران - روسیه را فعال کنند. در ضمن در حال فعال سازی مسیر ارمنستان هستیم».

پیمان پاک گفت: «در حال حاضر سیستم بین بانکی دو کشور بین ایران و روسیه را نیز راه اندازی کرده‌ایم و یکی از بانک‌ های روسیه با بانک توسعه صادرات ایران سیستم تسویه ارزی دو جانبه شبیه سوئیفت راه انداخته‌اند که کاملاً روبلی است و ارتباطی با تحریم‌ ها ندارد و همه تجار در حال استفاده از آن هستند».

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: «مهم‌ترین فاکتور غیر از انتقال ارز، بحث گشایش ال‌ سی است؛ وقتی تاجری قصد تجارت و انعقاد قرارداد با طرف روسی را داشته باشد نیاز به تضامینی دارد. وقتی ال‌ سی نباشد این موضوع شدنی نیست. در حال حاضر این زیرساخت فراهم شده و این دو بانک ایرانی و روسی ال‌ سی باز می‌کنند».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام