https://vastipress.ir/fa/news/1648

شناسه خبر: 1648
1400-7-15 00:06

کنفرانس خبری وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار شد

سرگئی لاوروف: اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، هم واشینگتن و هم دیگر طرف‌ ها باید بدانند این توافقنامه بدون کم و کاست و با همان تعهدات اعلامی در متن توافقنامه باید اجرایی شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از کانال تلگرامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، روز چهارشنبه، ۱۴ مهر، کنفرانس خبری وزرای امور خارجه ایران و روسیه برگزار شد. حسین امیر عبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جمع خبرنگارن حاضر و به سوالات آنان پاسخ دادند.

سرگئی لاوروف با اشاره به سطح عالی روابط تهران و مسکو گفت: «خوشبختانه روابط تهران و مسکو در بهترین شرایط قرار دارد و اطمینان دارم این مناسبات با روی کار آمدن دولت جدید بیش از پیش گسترش خواهد یافت».

لاوروف افزود: «برجام از محوری‌ ترین موضوعاتی است که بطور مداوم با شرکای ایرانی و طرف‌ های برجامی درباره آن رایزنی کردیم. اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، هم واشینگتن و هم دیگر طرف‌ ها باید بدانند این توافقنامه بدون کم و کاست و با همان تعهدات اعلامی در متن توافقنامه باید اجرایی شود».

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: «طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ ای و بین‌ المللی از جمله سوریه، افغانستان، یمن و تحولات قفقاز مورد بحث قرار گرفت و ایران و روسیه درباره بسیاری از این مسائل اشتراک نظر و همکاری دارند».

امیر عبداللهیان نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «ما امروز راجع به موضوعات متنوعی در حوزه دو جانبه و بین‌ المللی گفتگو کردیم و نگاه نزدیکی بین دو کشور وجود دارد. در آینده نزدیک ما سند راهبردی روابط دو جانبه را امضاء خواهیم کرد که می‌تواند مبنای مناسبات دو کشور باشد. باید موانعی که در مسیر جهش روابط دو جانبه وجود دارد برطرف شود. خوشبختانه در حال حاضر منعی برای تردد تجار دو کشور وجود ندارد و بیش از ۷۰ درصد مردم ایران واکسینه شده‌اند».

امیر عبداللهیان افزود: «امیدواریم شاهد افزایش حجم مبادلات دو جانبه در شان دو کشور بزرگ و مهم همسایه باشیم».

وی ادامه داد: «در مورد افغانستان به طور مفصل گفتگو کردیم و در آینده نزدیک اجلاس وزرای خارجه همسایه افغانستان و روسیه را برگزار خواهیم کرد».

وزیر امور خارجه ایران افزود: «در مسئله قفقاز جنوبی نگرانی‌ هایی داریم و معتقدیم منطقه ظرفیت ناآرامی جدیدی ندارد. تحت هیچ شرایطی تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه قفقاز را نمی‌پذیریم و تحرکات رژیم صهیونیستی و تروریست‌ ها را تحمل نمی‌کنیم».
 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام