https://vastipress.ir/fa/news/1377

شناسه خبر: 1377
1400-5-31 15:57

اولیانوف از امکان از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک خبر داد

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین از امکان از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام در وین در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز 29 مرداد، درصفحه شخصی خود در توئیتر، در توئیتی در واکنش به مقاله ای که در آن به بدبینی رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران در مورد از سرگیری مذاکرات برجام اشاره شده بود نوشت: «روبرت عزیز برای بدبین شدن در این مورد بسیار زود است».

وی با بیان اینکه مذاکرات وین بزودی از سرگرفته می شود، افزود: «شانس احیای برجام واقعا وجود دارد، هرچند که بطور کامل تضمین نشده است». 

اولیانوف نوشت: «به همین دلیل شرکت کنندگان در برجام باید با رویکرد های خلاقانه در مورد مسائل باقی مانده اقدام کنند».

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، که با گذشت حدود هفت ماه همچنان در بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ناکام مانده است روز پنجشنبه، 28 مرداد، در مصاحبه اختصاصی با پولیتیکو گفت: «منطقی است که بازگشت به برجام، برنامه تهران و واشینگتن باشد و بایدن و ابراهیم رئیسی بر آن تاکید دارند و آن را می خواهند».

وی افزود: «ما آماده از سرگیری مذاکرات هستیم زیرا اگر تصور کنیم [توافق] امکان پذیر نیست، انجام نمی دهیم».

وی همچنین گفت: «پیوستن به توافق چند ملیتی چیزی نیست که بتوانیم آن را به طور کامل کنترل کنیم». نماینده دولت بایدن در امور ایران در عین حال گفت که اکنون علامت سوال بزرگی درباره آینده و سرنوشت برجام قرار دارد.

مالی در مورد توقف مذاکرات وین و تاخیر در از سرگیری این مذاکرات گفت: «این تاخیر به دلیل بی اعتمادی است که در جریان کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران و گذار سیاسی در ایران ایجاد شده است».

وی از بیان صریح درصد امکان و شانس آمریکا برای بازگشت به برجام خودداری کرد و گفت: «اگر درصد به شما بدهم زیاد به شما کمک نمی کنم».  

پولیتیکو ادامه داد: «مالی اجتناب خود برای نگفتن درصد امکان بازگشت آمریکا به برجام را به متغیر های ناشناخته درباره آنچه ایرانی ها در آینده چه خواهند کرد و چه نخواهند کرد، گره زد».

نماینده دولت بایدن در مورد احتمال به توافق نرسیدن میان ایران و آمریکا و شرایط برجام در ماه های آینده گفت: «تیم او در حال آماده سازی برخی موارد احتمالی است، یکی این است که واشینگتن و تهران یک توافق کاملاً جداگانه امضا می کنند که دارای پارامتر های متفاوت از توافق فعلی است و مورد دیگر مجموعه ای از پاسخ های تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی است».

اولیانوف پیشتر با اشاره به اینکه از ۲۰ ژوئن در مذاکرات وین وقفه ایجاد شده است، اظهار داشت: «در ابتدا انتظار می رفت این وقفه ۱۰ روز بطول بیانجامد اما این پیش بینی تحقق نیافت».

گفتنی است سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه، ۱۸ مرداد، در نشست خبری با خبرنگاران در مورد زمان آغاز مجدد مذاکرات وین توضیح داد که ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم. یک فرایند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرایند، تغییراتی در تیم‌ های اجرایی رخ می دهد. رئیس‌ جمهور در مراسم تحلیف و تنفیذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم‌ها تردید ندارند. البته این کار در چهارچوب منافع عالیه مردم و دستورالعمل‌ها انجام می‌شود. 

لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای ایران از آغاز ماه سپتامبر (۱۰ شهریور ماه) در وین از سرگرفته خواهد شد.

نورمن در توئیتر به نقل از این مقام که نامش آورده نشده تاکید کرد، این پیش بینی از بهترین حالت ممکن با این امیدواری است که با تشکیل کامل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و تصویب آن در مجلس، رخ دهد. 

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام