بررسی اهمیت پرتاب ماهواره "خیام" و مسائل پیرامون آن

با پرتاب ماهواره سنجش از راه دور "خیام" به فضا توسط پرتابگر "سایوز" فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه در فضا آغاز شد. اهمیت این همکاری به اندازه‌ای است که باعث نگرانی غرب شده است.
به گزارش وستی پرس، 

سه شنبه 18 مرداد پرتابگر "سایوز"  مجهز به بلوک شتاب دهنده "فریگات" ماهواره خیام ایران را به فضا پرتاب کرد. طبق اعلام شرکت فضایی روسیه و سازمان فضایی ایران ماهواره خیام در موعد مقرر و در مختصات مقرر از مدار زمین قرار گرفت و اولین داده تله متری آن در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.

پرتاب این ماهواره توسط مقامت دو کشور بسیار مثبت ارزیابی شد و به عنوان گامی بلند در راستای گسترش همکاریهای دو کشور نامیده شد. همچنین این موضوع در راسانه های روسیه هم بازتاب گسترده ای داشت.  

ماهواره خیام توسط شرکت‌های زیرمجموعه شرکت فضایی روسیه و به سفارش ایران طراحی و ساخته شده است و یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوري اسلامي ايران است. تمامي فرامين مربوط به كنترل و بهره برداري از اين ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط كارشناسان ايراني مستقر در پايگاه‌هاي فضايي متعلق به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خاك جمهوري اسلامی ايران انجام و صادر خواهد شد.

فعالیت و اهداف آن صلح آمیز و غیرنظامی است و تصاویر ماهواره خیام برای ارتقاء توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و ... استفاده می شود.

البته باید ذکر کرد که روز سه شنبه پرتابگر سایوز فقط ماهواره ایرانی را به فضا پرتاب نکرد بلکه همراه خیام 16 دستگاه و ماهواره فضایی دیگر نیز که متعلق به موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های روسی بودند به فضا پرتاب شدند.

در ویدئوی حاضر سعی شد تا ضمن بررسی تاریخچه و ضرورت همکاری ایران و روسیه در فضا، به برخی از ابهاماتی که در رسانه‌ها در خصوص این رخداد مطرح شد پاسخ داده شود.

لینک کانال تلگرام "وستی پرس" لینک صفحه اینستاگرام "وستی پرس"

 


بررسی اهمیت پرتاب ماهواره "خیام" و مسائل پیرامون آن | دانلود

شناسه: 2938